Festival de Sitges (03-13/10/2024)

Hem assistit a una nova edició del SITGES Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya, que ha comptat amb l’assistència de grans estrelles com l’actor Geoffrey Rush i cineastes que amb menys de tres llargmetratges ja s’han consolidat com Coralie Fargeat.

El dijous 3 d’octubre va tenir lloc la inauguració amb el film PRESENCE, en el qual Steven Soderbergh s’inicia en el terror sobrenatural. En seccions paral·leles es van poder veure altres estrenes com DIABOLIK ¿QUIÉN ERES? dels germans Manetti. És la tercera adaptació que aquests cineastes fan del famós personatge de còmic italià, en la qual coneixerem el seu origen. Tres adaptacions que s’han pogut veure en tres anys consecutius a Sitges, establint ja una tradició. Una entretinguda nova entrega del sofisticat lladre interpretat per Giacomo Gianniotti, acompanyat per l’elegantíssima presència de Miriam Leone, Valerio Mastandrea i Monica Bellucci.

El segon dia del festival va comptar amb el que possiblement era el títol més esperat d’aquesta edició, LA SUSTANCIA. El segon llargmetratge de Coralie Fargeat, que ja va triomfar a Sitges amb la seva òpera prima REVENGE, va entusiasmar el públic. Demi Moore interpreta una famosa actriu a punt de ser acomiadada del programa de TV on dóna classes d’aeròbic. Preocupada pel seu envelliment i víctima de la pressió estètica, li sorgirà l’oportunitat de crear un clon més jove amb el físic perfecte de Margaret Qualley, però, si no segueix estrictament les normes d’ús de la substància que ho fa possible, tindrà greus conseqüències. La directora va estar present a aquesta estrena, amb un final delirant que sembla fet expressament pel públic de Sitges.

Com ja és tradició, el primer dissabte del festival va tenir lloc la famosa Zombie Walk. I tot seguit es va produir l’estrena mundial d’un esperat títol d’aquesta temàtica, APOCALIPSIS Z: EL PRINCIPIO DEL FIN. Bona part de l’equip va assistir a la projecció, entre ells el director Carles Torrens, l’escriptor Manel Loureiro i els intèrprets Francisco Ortiz, Berta Vázquez i José María Yazpik. Basat en l’exitosa novel·la de Loureiro, que ell mateix va explicar que havia començat com un blog, es tracta d’un solvent film de temàtica apocalíptica ambientat a Galícia, que va satisfer el nombrós públic.

El primer cap de setmana va acabar amb molts convidats, com el director Ant Timpson, que va presentar el seu film BOOKWORM. Elijah Wood, després d’haver protagonitzat la trilogia EL SENYOR DELS ANELLS, torna als paisatges de Nova Zelanda, en aquest cas per interpretar un il·lusionista que per primer cop s’ha de fer càrrec de la seva filla mentre la mare està hospitalitzada. Un film commovedor, amb molt d’humor, i que ens dóna a conèixer el talent de la joveníssima actriu Nell Fisher.

Sitges sempre compta amb una bona representació del més recent cinema oriental. Dilluns s’hi va poder veure 100 YARDS, de Xu Haofeng i Junfeng Xu, una gran producció xinesa sobre dos candidats rivals per succeir el seu mestre com a líder d’una escola d’arts marcials. Gran desplegament de coreografies de lluita però poc més per oferir.

El festival també va comptar amb títols no gaire propers al fantàstic però de gran interès com NIGHT CALL. Un serraller que treballa de nit rep una trucada d’una noia que ha perdut les claus, però un cop hagi canviat el pany s’adonarà que aquell pis no és de la seva clienta. Es tracta d’un film trepidant en què seguirem el protagonista durant una sola nit. El director belga Michiel Blanchart va poder conversar amb el públic, que no només va gaudir de les escenes d’acció, sinó que va valorar que el film abordi subtilment temes com el racisme i la violència policial.

Dimecres es va poder veure ARCADIAN, de Benjamin Brewer. Un dels actors més estimats pel festival, Nicolas Cage, interpreta un pare que entrena els seus fills bessons de 15 anys per sobreviure en un món apocalíptic on unes estranyes criatures intenten entrar a les cases de nit. Una entretinguda història de supervivència amb bones escenes d’acció i el carisma del seu protagonista.

Dijous es començava a encarar la recta final amb més convidats i estrenes europees. La directora Élise Otzenberger, l’actriu Cécile de France i la productora Marine Bergere van presentar CALL OF WATER. Un nen desapareix a la platja durant una estona, la mare el retroba, però els dies següents el nen afirma que sent veus d’extraterrestres quan té el cap sota l’aigua. L’actitud del nen accentuarà la crisi matrimonial que viuen els seus pares, dubtant entre la creença i la salut mental en una bona recreació d’una atmosfera enrarida.

El festival va encarar el segon cap de setmana amb uns habituals del festival des del seu impactant debut AL INTERIOR. Julien Maury i Alexandre Bustillo van presentar el seu darrer film, THE SOUL EATER, i després van poder atendre les preguntes del públic. Virginie Ledoyen interpreta una policia que es trasllada a un petit poble de muntanya on s’han produït morts inusualment violentes, que alguns creuen víctimes d’un poder sobrenatural. Amb un estil més contingut que el de la seva polèmica òpera prima, el film va convèncar el públic. També cal destacar-ne la presència de la gran actriu Sandrine Bonnaire.

El penúltim dia va tenir lloc la gala de cloenda que va premiar EL BAÑO DEL DIABLO, de Veronika Franz i Severin Fiala, com a millor pel·lícula; Soi Cheang com a millor director per TWILIGHT OF THE WARRIORS: WALLED IN; i les interpretacions de Geoffrey Rush i John Lithgow per THE RULE OF JENNY PENN, i Kristine Froseth per DESERT ROAD. En una sessió especial també es va poder veure ESCAPE, el darrer film de Rodrigo Cortés produït per Martin Scorsese. El director el va presentar acompanyat dels intèrprets Albert Pla i Guillermo Toledo, i els productors Núria Valls i Adrián Guerra. Mario Casas interpreta un home que se sent culpable de la mort de la seva dona i farà tot el possible per acabar a la presó. Un film que sorprèn per la barreja de drama i comèdia amb brillants personatges secundaris interpretats per Anna Castillo, José Sacristán i Albert Pla.

L’endemà va ser el dia de les tradicionals maratons per recuperar alguns dels millors títols exhibits aquests deu dies del millor festival de gènere fantàstic del món.

Jordi Casas
Cineclub Manresa


Categoria: Notícies

Comments are closed.