Festival de Sitges (07-17/10/2021)

Ha tingut lloc una nova edició del SITGES Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya, encara amb restriccions però més a prop de la normalitat que l’any anterior.

La inauguració va comptar amb l’estrena de MONA LISA & THE BLOOD MOON, d’Ana Lily Amirpour. Però tot seguit l’interès el va acaparar TITANE, un dia abans de la seva estrena comercial. La directora Julia Ducournau, que ja va sorprendre Sitges amb la seva òpera prima CRUDO, es consolida amb el seu segon llargmetratge, que ja es va emportar la Palma d’Or a Cannes. Amb només dos títols Ducournau ja és considerada la successora de David Cronenberg, i és que TITANE té molt del seu CRASH, però és millor veure-la sense saber-ne gaire més per gaudir-la en tota la seva esplendor.

Zhang Yimou és un cineasta xinès que sovint es mou entre el drama intimista i l’èpica del wuxia. El primer divendres es va poder veure que també sap desplegar el seu talent en un thriller d’espies ambientat a la Manxúria ocupada pels japonesos dels anys 30. CLIFF WALKERS combina trepidants escenes d’acció amb el drama que viuen els seus protagonistes.

El festival també està atent a les noves sèries de temàtica fantàstica. Entre divendres i dissabte dia 9 es van poder veure, repartits en dues sessions, els quatre capítols que formen part del rellançament de la mítica sèrie de Chicho Ibáñez Serrador HISTORIAS PARA NO DORMIR. Paco Plaza, Paula Ortiz, Rodrigo Cortés i Rodrigo Sorogoyen han adaptat capítols de la sèrie original amb gran encert, particularment en els episodis de Paco Plaza (amb el manresà Miki Esparbé de protagonista) i Rodrigo Sorogoyen (amb David Verdaguer i Vicky Luengo). Raúl Arévalo, que actua en el capítol de Rodrigo Cortés, va presentar la sessió de dissabte a la Sala Tramuntana.

El primer diumenge el SITGES Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya va lliurar el Gran Premi Honorífic a Mamoru Hosoda, un cineasta que ha aconseguit que el seu cinema sigui reconegut més enllà de l’àmbit de l’animació. Un auditori ple a vessar va gaudir del seu darrer film, BELLE. La història d’una noia amb molta insegurat des que va perdre la seva mare, però que en canvi és una cantant d’èxit en un joc que recrea un món virtual. Una pel·lícula amb moltes lectures sobre l’ús que fem de les xarxes socials, que va entusiasmar el nombrós públic.

Ari Folman ja va meravellar el públic de Cineclub Manresa fa anys amb VALS CON BASHIR. Dilluns al festival vam poder veure el seu nou film d’animació, WHERE IS ANNE FRANK. Es tracta d’una adaptació molt original d’El diari d’Anna Frank, en què coneixerem la seva vida a través del “fantasma” de la seva amiga imaginària Kitty, que es materialitza en l’actualitat. El film no es limita a ser una magistral reivindicació de la memòria històrica, sinó que a més estableix paral·lelismes per denunciar l’actual crisi dels refugiats.

Molta gent va aprofitar el dimarts festiu per apropar-se al SITGES Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya, on va tenir lloc l’estrena de TRES, el primer llargmetratge de Juanjo Giménez. El director català, que va estar nominat a l’Oscar al millor curtmetratge pel multipremiat TIMECODE, ara ens presenta la història d’una dona que treballa en la postproducció de so, que de cop i volta es troba que ho sent tot amb un petit retard. Tal com Giménez ja feia en el seu curtmetratge amb el vídeo, ara torna a jugar amb les línies temporals a través del so, un aspecte que, com no podia ser d’altra manera, està perfectament cuidat en el film. Giménez ha presentat la pel·lícula acompanyat del guionista Pere Altimira, la productora Luisa Romeo i quatre dels seus intèrprets: la protagonista Marta Nieto, el manresà Miki Esparbé, Carmen Méndez i Julius Cotter.

Dimecres el festival va seguir amb propostes interessants com la britànica SILENT NIGHT. L’òpera prima de Camille Griffin succeeix en una nit de Nadal amb un ambient molt enrarit, per un motiu que l’espectador anirà coneixent a poc a poc. Una excel·lent comèdia negra que compta amb un destacable repartiment encapçalat per Keira Knightley, Matthew Goode, Annabelle Wallis i Lily-Rose Depp.

Dijous va tenir lloc l’estrena de LA ABUELA a la Sala Tramuntana. Una sessió que va comptar amb un cinefòrum posterior amb el seu director Paco Plaza i el guionista Carlos Vermut, dos cineastes a qui és habitual veure cada any entre el públic del festival, amb el qual han crescut com a cinèfils. Una jove model, interpretada per Almudena Amor, ha de fer-se càrrec de la seva àvia després que aquesta pateixi un vessament cerebral. Plaza aconsegueix un elegant film de terror al voltant de la por a envellir, en el qual es nota la mà de Carlos Vermut i el seu univers màgic en el guió. Cal destacar la magistral actuació de Vera Valdez sense pronunciar ni una paraula.

En la recta final del SITGES Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya es va lliurar el Premi Màquina del Temps al director sud-africà Neill Blomkamp, seguit de la projecció del seu darrer film, DEMONIC. Els seus films anteriors, en especial DISTRITO 9 i CHAPPIE, mostraven futurs distòpics amb els quals era fàcil establir interessants analogies amb l’actualitat o fets històrics. Tanmateix, res d’això es troba a DEMONIC, en la qual una noia se sotmet a una tecnologia experimental per comunicar-se amb la seva mare, una assassina en coma. En aquesta ocasió Blomkamp sembla oferir un film més d’entreteniment, però ni tan sols compleix amb aquests mínims. Visualment poc atractiva, sense acció, amb personatges sense carisma… tot acaba provocant la indiferència de l’espectador.

El penúltim dia del festival es va donar a conèixer el palmarès, que va premiar LAMB com a millor pel·lícula i Justin Kurzel com a millor director per NITRAM. Diumenge va tenir lloc la gala de clausura amb dues projeccions que ja van tenir un passi previ dissabte. GOYA 3 DE MAYO és un curtmetratge de Carlos Saura que escenifica el famós quadre “Els afusellaments del 3 de maig” de Goya. La cirereta de la clausura és el llargmetratge EL CABALLERO VERDE, de David Lowery, un cineasta que se sap moure entre el cinema independent (A GHOST STORY) i el comercial (PETER Y EL DRAGÓN). En aquesta ocasió, Lowery desplega el seu talent per recrear la fantasia de la llegenda artúrica SIR GAWAIN I EL CAVALLER VERD, amb un repartiment atractiu que compta amb Dev Patel, Alicia Vikander i Joel Edgerton. A l’espera de les dades finals d’assistència, és evident que l’edició d’enguany del festival ha recuperat bona part del públic perdut l’any anterior a causa de la pandèmia, i fins i tot ha pogut comptar amb el 100% d’aforament els últims tres dies, un fet que convida a l’optimisme per la propera edició.

Jordi Casas
Cineclub Manresa


Categoria: Notícies

Comments are closed.